Wednesday 24 December 2014

Free Medical Ticket!

Alhamdulillah...

Dah settle buat gigi anak-anak. Medical Ticket ni adalah biayaan kerajaan Jepun. Bukan semua yang dapat peluang ni. Tarikh ticket ni adalah dar 21 Ogos lg dan berakhir pada 31 Dis 2014. Disebabkan kesibukan dan lupa, akhirnya guru Jepun menelefon saya, bertanyakan sama ada ingin membuat check up atau tidak, memandangkan tarikh tiket hampir tamat.

Selepas membuat temujanji pada 20/12/2014 di Klinik Kawaguchi, akhirnya dapat buat gigi juga di sini. Temujanji, 4.30 petang dan kami tiba 4.28 pm. Setelah memberikan borang medical ticket dan kad insuran anak-anak, doktor menerangkan prosedur medical ticket dan pembayaran yang bakal dikenakan. 30% akan dibayar oleh kami dan kemudiannya, sekolah akan bayaran balik. 70% lagi national insurance akan bayar. Saya tanya anggaran rawatan sebatang gigi. Doktor beritahu biasanya 3000 yen ke atas tengok atas kes.

Selepas check up, setiap orang hanya buat tamparan sebatang gigi sahaja.

Mula dengan Huraiyah.
Ahmad
Last sekali, Hidayah.

Sebelum balik, anak-anak diberi memilih satu cenderahati setiap orang, sama ada pensil, pemadam, tisu atau sticker.

Suasana klinik cantik dan kemas, berada ditingkat 2. Penuh buku-buku untuk bacaan sambil menunggu giliran. Tapi, tak de orang pun sebab semua kena buat temujanji. 

Bayaran yang perlu di bayaran pun x lah mahal. Hanya 1420yen seorang. Nanti boleh claim balik dari sekolah. 

Balik, tgk ada notis murtabak sudah sampai... terawal keluar rumah, 4.10pm... 


Murtabak sampai 4.14 pm

InsyaAllah, esok dapat merasa murtabak Fukuoka.  






No comments:

Post a Comment