Thursday 22 January 2015

My Final Report.... final editing!

Salam semua,

Alhamdulillah...

Hari ini perjumpaan dengan Prof Yamasaki Sensei untuk final editing untuk final report...
 
Memang orang Jepun bekerja sangat tekun.... saya pun tak perasan kesalahan kecil-kecil. Prof saya dapat kesan kesalahan seperti tersenggang 2 kali, huruf besar dan kecil untuk tajuk etc.... Hinggakan `kecantikan` untuk report juga (mengenai dot untuk point penting juga perlu sama jarak etc ) diminta supaya diperbetulkan untuk mendapat report yang terbaik... bukan sahaja dari segi isi kandungan report tetapi penampilan juga penting bagi mereka!

Dulu, saya ingat penampilan tak penting kerana di Jepun report boleh dibuat dalam font yang terpulang pada kita... semuanya atas kreativiti sendiri, tiada penetapan. Rupa-rupanya, mereka juga peka dan cermat dalam `penampilan report yang berkualiti`. Jadi, kena sentiasa teliti dan semak report yang dibuat supaya selaras semuanya.
 
Banyak juga kesalahan kecil yang perlu diedit semula... Kemudian, bincang mengenai print out report dan kertas yang perlu digunakan... kerana di Jepun kebanyakan kertas untuk pelbagai urusan adalah berwarna kelabu sikit. Jadi, takkan nak print atas kertas `ala-ala recycle` tu... Lecturer kata kertas putih... kemudian, beliau tanya ada tak? Saya kata saya akan beli... Tiba-tiba, beliau bangun dari tempat duduk dan pergi ke bahagian tepi almari dan memberi satu rim kertas! Baiknya, Prof Yamasaki.... Beliau meminta saya menggunakan kertas tu dan pulangkan baki kertas yang lebih nanti. Beliau meminta saya menghantar report yang telah di print out sebelum atau pada 30 Jan 2015.
 
Kertas putih dari Prof Yamasaki Sensei...ありがとう !
 
 
Kesalahan ditandakan dengan warna kuning dan hijau

Alhamdulillah... dah siap pembetulan!
 
Suasana kawasan komputer dalam lab saya!
 
Nilah tempat saya menaip report selalu! Tq computer... I will miss you!
 
Nanti hanya perlu print... harap dapat siap dengan segera dan boleh bergembira selepas ni...
Wassalam



 
 
 

No comments:

Post a Comment