Wednesday 28 January 2015

Hampir accident!

Alhamdulillah... syukur pada Allah!

Suami dan Hulaif terselamat dari accident hari ni. Hulaif sekolah hingga 11.30 hari ni. Sampai di station 12.10pm. Suami pergi ambil Hulaif. Saya kat rumah, tengah surf internet untuk cari tempat-tempat menarik di Shima dan Tottori.

Jam dah 12.30, biasa suami dah sampai sebab station bas tu dalam 4 minit je dari rumah. Tapi pelik tak balik-balik lagi.

12.36pm tiba-tiba suami sampai dan meluru masuk, cakap accident dan minta saya ikut untuk cakap jepun dengan polis! Saya pun bukanlah pandai sangat bercakap jepun tapi terpaksa ikut sebab kecemasan...

Rupa-rupanya bukanlah betul-betul accident... Nasib baik, alhamdulillah! Suami sempat break dan motorsikal pun break tapi dia jatuh. Tapi, jadi urusan polis juga!

Bila sampai polis, bertanya pekerjaan, no phone, alamat rumah, warganegara mengenai suami. Lepas tu, polis minta izin untuk check dalam kereta. Dia buka pintu belakang dan bonet. Kemudian, seorang anggota polis datang dan memanggil kami ke kawasan kejadian.

Dia minta cerita semula waktu kejadian. Saya jadi penterjemah pada suami dan menjawab dalam bahasa jepun tunggang terbalik pada polis... Haha. Dia tanya kat mana break, Brp halaju dll dan minta suami lakonkan semula dari tempat pemanduan pada atas jalan raya sambil menanda-nanda jalan dengan kapur putih. Kemudian, memberi nasihat pemanduan yang sepatutnya ketika melalui jalan itu.

Kesian, juga tengok pemuda yang jatuh tu, bercakap-cakap samb menahan sakit. Kemudian, polis yang mengambil keterangan tadi, meminta saya menulis nama anak yang berada di dalam kereta. Dia juga nak maklumat sekolah hulaif.

4 orang polis yang bertugas. Seorang jaga lalulintas. Seorang dengan alat penanda jalan, seorang catat maklumat dan seorang lagi bertanya mengenai kemalangan dan menyatakan cara pemanduan betul di kawasan tersebut. 2 kereta dan van polis berada di situ.

Polis yang mendengar penerangan kami, bertanya berkenaan hulaif. Risau kalau-kalau hulaif terkejut dan trauma serta menerangkan pelbagai perkara mengenai kes ini. Beliau perlu memastikan hulaif betul-betul daijoubu... Memang kagum dengan keprihatinan pihak polis jepun.

Polis juga nak tengok passport kereta dan shaken form. Tapi yang original tiada pada kami. Copy ada, tetapi di rumah. Jadi, pihak polis meminta kami menghantarnya ke pejabat polis selepas perbincangan.

Alhamdulillah, lepas tu pihak polis meminta kami dan pemuda tu bertukar-tukar maklumat peribadi.

Maklumat pemuda tu...

Kemudian, kami pulang dan menghantar salinan-salinan insurans serta shaken di balai polis bahagian kemalangan.

Lega, saya ingat dah kena saman sebab ingat betul-betul kemalangan. Tapi, syukur sangat tiada perlanggaran kenderaan dan bukan salah sesiapa di kawasan tu. Sebab memang kedua-dua arah tiada tanda tomare.

Mungkin, selepas ni akan ada penambahbaikan di kawasan tersebut kerana pihak polis membuat pemandangan yang banyak pada jalan. Sebelum ni, kalau saya bawa kereta kat situ pun, rasa jalan tu kurang selamat...

Pengalaman...Pengalaman. InsyaAllah, kami akan melawat pemuda tu nanti...

No comments:

Post a Comment