Sunday 7 September 2014

Day ( 7 Sept 2014 ) : Ringo Gari di Hirata Farm, Miyoshi!

Pengalaman mengutip epal di Hirata Farm!

Seronok dan kekenyangan yang amat sangat! Itulah ungkapan yang boleh saya katakan jika ada yang bertanya bagaimana perasaan meng'gari' epal di Jepun.

Bertolak dari rumah dah tengahari... perjalanan ke ladang mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit, ikut petunjuk arah GPS! Tapi tak boleh nak ikut sangat GPS, bila dah dekat nak sampai. Masuk jalan-jalan kecil yang menakutkan! Jadi, En suami cuba cari jalan sendiri. Alhamdulillah, akhirnya kami tiba di Hirata Farm!

Manusia tersangatlah ramai... orang Jepun. Banyak ladang buah-buahan dan sayur-sayuran di sini... boleh pilih ladang mana kita nak pergi.
Pada simpang nak masuk ke ladang-ladang pilihan,


Perjalanan menuju ke... masih tercari-cari ladang epal waktu ni!

Jumpa peta yang menunjukkan tempat menarik di Miyoshi


Papan tanda Hirata Farm, depan cafe buah-buahan dan di sebelah tempat parking ( bas )


Ringo gari! Panjat tangga kalau x sampai!

Selfie sekeluarga dengan pokok epal

Epal ranum


Menikmati epal di bawah pokok epal

Bila masuk ladang di kami diberi 2 baldi, beserta pisau di dalamnya. Plastik juga diberi sekiranya mahu bawa pulang epal (untuk dibeli ). Bayaran 700 yen seorang... boleh makan sepuas-puasnya. Jika nak bawa pulang, harga epal 200-300 yen sebiji mengikut saiz.

Kami makan 11 biji dalam ladang epal... tu pun sangat-sangatlah kenyang. Petik hanya apa yang sanggup dimakan! Kalau tak kena bayar untuk dibawa pulang...

In shaa Allah, kami akan ke ladang lain pula nanti...Wassalam

* Ringo - Epal
* Gari - Memburu

  

No comments:

Post a Comment